Descobrint els pigments de Jan Massys

En les tasques pròpies d’estudi, coneixement i difusió dels fons de la col·lecció, el Museu d’Art de Girona col·labora des del 2008 amb el Grup de recerca Caracterització Material del Patrimoni, del Departament de Química Analítica de la Universitat de Barcelona, en el marc del projecte Desarrollo, Evaluación, Aplicación y Divulgación de técnicas específicas de análisis para el estudio de obras del patrimonio, finançat pel Ministerio de Educación y Ciencia.

El projecte es centra en el desenvolupament de metodologia analítica no destructiva i la seva aplicació a objectes patrimonials, permetent conèixer la composició i l’estructura d’obres amb interès artístic, històric i documental.

En aquesta línia, al 2014 es va finalitzar un estudi complet de la taula Verge amb Nen i Àngel (número de registre 250.259) que forma part de l’exposició permanent del Museu d’Art. L’obra ja havia suscitat moltes incògnites entre els investigadors, com la seva autoria, que era compartida per dos candidats: l’italià Bernardino Luini i el flamenc Jan Massys (a qui normalment s’atribueix a taula), ambdós pintors actius a mitjans segle XVI.

En una primera fase s’efectuaren tècniques d’anàlisi no destructives a través d’imatge. En una segona etapa i en paral·lel amb altres mètodes, l’equip treballà amb Microscòpia Electrònica de Rastreig (SEM-EDX) per determinar de la composició elemental de capes pictòriques i de preparació, i l’Espectroscòpia d’Infraroig per la identificació de laques, aglutinants i vernissos.