“Orígens d’un museu. La col·lecció de Mn. Pere Valls” és el títol de la nova exposició temporal del Museu d’Art de Girona que ha estat inaugurada aquest dissabte 6 de gener i explora un dels embrions del fons actual procedent del Bisbat de Girona .

L’exposició, comissariada per Francesc Miralpeix i Gabriel Alcalde, busca recrear l’ambient dels antics gabinets de curiositats i aplega una important representació d’objectes de la col·lecció que mossèn Valls va reunir al llarg de la seva vida.
 Mn. Pere Valls i Vilà (Olot, 1848 – Barcelona, 1925) va aplegar al llarg de la seva vida una important, interessant i desconeguda col·lecció que acabaria essent l’origen del Museu Diocesà de Girona i que, en part, avui es mostra al Museu d’Art.
Mn. Valls va formar, al llarg de la seva vida, una gran col·lecció d’objectes d’art molt heterogènia, que comprenia des d’il·lustracions de capses de llumins o petites reproduccions de relleus en guix fins a obres artístiques de gran qualitat. La seva avidesa col·leccionista li va permetre aglutinar una de les pinacoteques més notables del moment en l’àmbit gironí, amb obres de Marià Vayreda, Josep Berga i Boix, Federico de Madrazo, Ramon Cases, Antoni Utrillo o Marià Fortuny. A banda d’aquesta diversitat d’objectes, va reunir una important biblioteca amb  gran quantitat de gravats, manuscrits inèdits i obres del segles XVI al XIX.
Gràcies als vincles i relacions amb la burgesia barcelonina va convertir-se en una figura de confiança de membres de l’alta societat i personalitats com Mn. Jacint Verdaguer dels quals va heretar la seva passió per el col·leccionisme.
El resultat d’aquesta passió és avui un gran i variat fons que per primera vegada s’exposa, de manera representativa al Museu d’Art de Girona.  Gravats, pintures, joies, ventalls…, o una de les més importants col·leccions europees de “ricordi”, segells en guix, que esdevé de les més important a Europa són el testimoni del tipus de col·leccionisme que predominava al tombant de segle XIX i que revelen els orígens del col·leccionisme artístic a Catalunya, base de la formació de molts museus catalans.
No en va, una de les darreres voluntats de Mn. Valls  va ser la creació d’un museu a partir de la seva col·lecció, que va llegar al seminari de Girona, i la d’una biblioteca que recollís tot els seus llibres i documents a l’església de Sant Esteve d’Olot. Aquest primer museu serà l’embrió del futur Museu Diocesà de Girona i més tard proveirà d’objectes l’actual Museu d’Art.
La mostra permet una reflexió sobre les col·leccionisme de finals de segle, sobre les primeres museologies i museografies al estil de gabinets de curiositats, però sobretot permet conèixer un personatge singular, poc conegut dina ara i, treure a la llum unes col·leccions úniques que normalment reposen en magatzems i que ara s’agrupen de nou per a recrear l’antic Museu- Biblioteca de Mn. Pere Valls.
Passió col·leccionista
Però, qui era Mn. Valls? Què el va portar a conformar una col·lecció tant dispar i rica? Aquesta pregunta és la que han anat resolent els historiadors i comissaris de la mostra  Gabriel Alcalde i Francesc Miralpeix. Ambdós van iniciar, ja fa uns anys, un intens treball de recerca que han recollit en el recent presentat llibre, el passat mes de novembre de 2015,  Passió col·leccionista. El museu – biblioteca de mossèn Pere Valls i Vilà (1848-1825), editat per la Universitat de Perpinyà.  Ambdós han fet el dibuix del personatge i han aprofundit en aquest pou sense fons de la recerca d’unes col·leccions que encara avui els aporten sorpreses. Aquest treball ha estat la base de l’exposició que ara es presenta i que s’acompanya d’una publicació que recull els trets més importants de la vida i la col·lecció de Mn. Valls.
Més informació:
Marina Garcia