Portada de la publicació 12 mesos 12 obresAl llarg d’un any, cada mes, el Museu d’Art de Girona presenta un estudi d’una obra del seu fons en col·lecció. A manera de la peça del mes, i amb el nom genèric d’Un mes, una obra, es mostra a les sales d’exposició permanent un objecte o obra d’art dels fons del Museu, prèviament seleccionat, acompanyat d’un estudi o comentari signat per un expert.

La tria dels objectes o obres d’art és heterogènia. Una selecció volgudament variada que realitza anualment el conservador del Museu d’Art Antoni Monturiol amb el criteri de donar a conèixer, d’una banda, la diversitat i la riquesa dels fons en col·lecció i, de l’altra, oferir-ne lectures molt plurals, des d’experteses diverses. A més, la iniciativa permet treure a la llum, a voltes, obres i objectes que es conserven en magatzems i que durant un mes es poden veure exposats i acompanyats d’una nova lectura sobre el seu significat.

Des de fa cinc anys, hem mantingut la voluntat d’aplegar les dotze fitxes mensuals en un recopilatori final que hem anomenat 12 mesos, 12 obres, un recull de cadascun d’aquests estudis breus que continua fidel als criteris de diversitat d’obres i objectes, però també d’enfocaments dels comentaris. Ara en presentem el sisè volum.

En aquest volum s’hi manté la varietat tipològica de les obres seleccionades i també dels comentaris que les acompanyen, si bé enguany bona part d’aquests breus estudis s’orienten a una mateixa finalitat: la de resoldre els enigmes que s’amaguen darrere moltes obres i objectes històrics. Com a exemples, tenim el comentari que dediquen Anna Soler i Lia Pou a la tapa sepulcral, suposadament procedent del sepulcre de sant Narcís, o les propostes per resoldre les inscripcions visibles en un fragment de làpida romana que signa Quim Tremoleda o les que apareixen a la Lipsanoteca de Santa Coloma de Cabanelles, desxifrades per Lina Godoy.

També cal destacar la lectura que fa Albert Juárez de l’anvers i el revers d’un fragment escultòric amb heràldiques i emblemes; i encara la hipòtesis que formula Narcís Soler en relació amb el misteriós Home de Sant Domènec, una de les escultures en pedra icòniques de Girona. Més en la línia de comentari d’obra hi trobem els estudis del Passeig solitari. Hort del Duc de Gor, pintura de Santiago Rusiñol, a cura de Mercedes Palau-Ribes o el de Leticia Martín, que ens revela un George Braque enamorat del mar en el comentari que dedica a la litografia Marine d’aquest autor i també el treball de Juan Carlos Bejarano, que ens descobreix el pintor Victorià Codina, català resident a Londres des de 1887, amb el comentari de l’obra Retrat de dama.

No podem oblidar-nos tampoc de la feina de recerca i de buidatge d’arxius realitzada per Xavier Solà, que aporta nova informació sobre la història del Retaule de la Mare de Déu del Roser d’Amer i el seu autor, Joan Sanxes Galindo. Interessant resulta el comentari al voltant de l’aquarel·la de Rossend Nobas Cambra del segle XVIII, que porta Maria Mercè Rovira a reflexionar sobre les puntes i randes que s’intueixen a les robes de la protagonista i la seva importància a la Catalunya del vuit-cents. Finalment, els comentaris de Zaida Picart, sobre la xilografia teratològica, i de Leticia García, sobre l’obra Unitat de l’artista Palau Ferré, ens aboquen a lectures més allunyades de les estrictament artístiques i històriques, però ben actuals: dues reflexions brillants sobre el concepte de l’altre i sobre el concepte de gènere, dues propostes que exemplifiquen com de rics poden ser els significats d’una obra i com de plurals i inspiradores poden ser-ne les lectures.

Aquest sisè volum, 12 mesos, 12 obres 2018, a més, arriba amb una novetat: la seva edició en format digital. Creiem que aquesta proposta manté l’objectiu de disposar d’un recopilatori de tots aquests treballs però afegeix l’interès de poder-los difondre més i millor, de poder oferir la diversitat de lectures de les obres d’art a més lectors. Aquest és el nostre desig per ara i per als 12 mesos 12 obres que vindran.

CARME CLUSELLAS I PAGÈS, Directora del Museu d’Art de Girona

Índex

Gener

• Tapa del sepulcre de sant Narcís. Joan de Tournai (atribuït)
  • Text: ANNA SOLER I BELLOSO / LIA POU I BRUGUÉ

Febrer

• Passeig Solitari. Hort del Duc de Gor. Santiago Rusiñol i Prats
  • Text: MERCEDES PALAU-RIBES I O’CALLAGHAN

Març

• Retaule de la Mare de Déu del Roser d’Amer. Joan Sanxes Galindo
  • Text: XAVIER SOLÀ I COLOMER

• Fragment de làpida romana
  • Text: QUIM TREMOLEDA I TRILLA

Maig

• Xilografia Teratològica (revers)
  • Text: ZAIDA PICART I AGUILERA

Juny

• Lipsanoteca de Santa Coloma de Cabanelles
  • Text: LINA GODOY I TORRIJOS

Juliol

• Cambra del segle XVIII. Rossend Nobas i Ballbé
  • Text: MARIA MERCÈ ROVIRA I REGÀS

Agost

• Fragment escultòric
  • Anvers: Dovella amb l’escut heràldic de don Fadrique Enríquez de Cabrera.
  • Revers: Emblema de la Companyia de Jesús
  • Text: ALBERT JUÁREZ I DÍAZ

Setembre

• Unitat. Maties Palau Ferré