Assemblea Democràtica d’artistes de Girona (ADAG).  Autoorganització, lluita simbòlica, pràctica social (1976-1978)

Autor: Narcís Selles

Catàleg de l’exposició que acull el Museu d’Art de Girona de mitjan mes de juny a primers de novembre de 2017, una exposició dedicada a l’Assemblea Democràtica d’Artistes de Girona (1976-1978), que s’emmarca en el quarantè aniversari de l’activitat del grup. L’ADAG va ser un col·lectiu plural de creadors plàstics que constitueix una de les principals experiències organitzatives i d’acció política antifranquista del món artístic a Catalunya i a l’Estat espanyol durant el procés de derogació de la dictadura.

Ressenya: Aquesta publicació correspon al catàleg de l’exposició que, sota el mateix títol, s’ha celebrat al Museu d’Art de Girona. En ell s’estudia l’experiència d’un col·lectiu plural d’artistes ─conegut pel seu acrònim, ADAG─ que va jugar un paper molt rellevant durant la primera fase del procés de transició del franquisme a la monarquia parlamentària. La vida del grup fou curta en el temps ─dos anys─, però va desenvolupar una intensíssima activitat pública a favor dels drets democràtics i les llibertats nacionals. I, alhora, va construir un model específic d’intervenció artística que alterava substancialment les formes habituals de produir i difondre el seu treball així com els modes de vincular-se i d’interactuar amb els distints agents que formaven part del seu entorn social i polític. En aquest sentit, la manera de fer de l’ADAG constitueix un precedent estratègic valuós per a les pràctiques col·laboratives, les estètiques relacionals o la crítica institucional.

La publicació tracta i avalua en un primer apartat la recepció de l’experiència de l’ADAG, tant durant el seu període d’activitat com en els anys posteriors. La part central del text estudia les genealogies i els referents del col·lectiu en l’àmbit local, nacional i internacional, així com les bases teòriques, estètiques i ideològiques del grup i les diverses manifestacions i propostes artístiques que va organitzar i impulsar. Des d’un punt de vista metodològic, l’assaig interrelaciona la pràctica de l’ADAG amb les dinàmiques socials i polítiques que van marcar el procés de derogació de la dictadura i l’avanç cap a unes noves institucionalitats notablement condicionades per les estructures de poder franquista. El catàleg inclou nombrosa documentació hemerogràfica i arxivística, molta d’ella inèdita, i el recull de l’obra gràfica i textual que va produir l’Assemblea.

Narcís Selles. Autor dels textos i comissari de l’exposició

Comprar