Taula rodona: «De l’ADAG i el seu temps a les pràctiques crítiques i col·laboratives d’avui»

L’Assemblea Democràtica d’Artistes de Girona (ADAG) va constituir una de les principals experiències organitzatives i d’acció política antifranquista del món artístic a Catalunya i a l’Estat espanyol durant el procés de derogació de la dictadura (1976-1978).  L’ADAG fou un col·lectiu plural de creadors plàstics que va fer una aportació pionera en el que avui qualifiquem de pràctiques col·laboratives i relacionals. Enfront de la desfuncionalització social de l’art, el grup gironí va desplegar una eficient estratègia per reintegrar-lo en la praxi vital a fi de transformar-la en un sentit emancipador. Les activitats del grup incloïen un ampli ventall de formes i mitjans d’intervenció, com la creació d’ambients concebuts col·lectivament i amarats de sentit crític, l’organització d’exposicions obertes que buscaven la màxima participació, la confecció de cartells per a les forces democràtiques i les entitats cíviques o la presència i col·laboració en manifestacions reivindicatives de diversa mena, de la defensa de la llibertat d’expressió als aiguamolls de l’Empordà.

L’agrupació, formada per 35 artistes, va assolir un notable ressò públic i va fer una aportació important en el terreny de la reflexió i la pràctica artística. Alhora va jugar un paper de primer ordre en la visualització pública de l’oposició democràtica en uns moments en què els partits polítics encara no eren legals. El col·lectiu va actuar com a dinamitzador de determinades activitats dels moviments cívics i socials que operaven a Girona, fins al punt d’esdevenir-ne una veritable caixa de ressonància, i es va convertir en un instrument destacat en el procés de recuperació de la memòria històrica, especialment dels anys de la República, i en la lluita pels drets democràtics i les llibertats nacionals

La taula rodona, formada per Antoni Mercader, Pilar Parcerisas, Marcelo Expósito, Nora Ancarola i Esteve Subirah, sota la moderació de Carme Sais, reflexionarà sobre les pràctiques col·laboratives i relacionals dutes a terme per ADAG, tot comparant-les amb les iniciatives actuals de reivindicació social i política a partir de l’art.

Lloc: Sala Fidel Aguilar – Bòlit (rambla de la Llibertat, 1, Girona)

Organització conjunta amb Bòlit, Centre d’Art Contemporani

________
Crèdit de la imatge: Muntatge de la mostra Cicle de Comunicació gràfica (1976). Fotografia: Joaquim Curbet. Fons Joaquim Nadal, Ajuntament de Girona, CRDI