Nota de premsa

• L’exposició central de l’Any Sacharoff s’obre al públic dissabte 25 de novembre al Museu d’Art de Girona

• La mostra reuneix prop d’una vuitantena d’obres originals procedents de museus, galeries, institucions culturals i col·leccions particulars tan nacionals com internacionals (Estats Units, Itàlia, França, Holanda, Rússia) algunes d’elles mai exposades a Catalunya.

• Enguany es compleixen 50 anys de la mort a Barcelona de la pintora Olga Sacharoff

“Olga Sacharoff: pintura, poesia i emancipació” és l’exposició central de l’Any Sacharoff, que commemora els 50 anys de la mort de la pintora avantguardista Olga Sacharoff, i té com a objectiu situar-la com una artista activa a la denominada Escola de París de la primera meitat del segle XX; així com mostrar els vincles de la pintora amb l’art català dels anys 1940 i 1950.

Sense voluntat d’esdevenir una exposició antològica, la mostra planteja un itinerari iconogràfic per les temàtiques més significatives i recurrents en l’obra de Sacharoff: animals, flors, retrats, paisatges, i sobretot la presència de la figura de la dona com a eix central del seu discurs artístic.

De les prop d’una vuitantena d’obres exposades, procedents de museus, galeries institucions culturals i col·leccions particulars tan nacionals com internacionals (Estats Units, Rússia, França i Holanda), en destaquen algunes mai exposades a Catalunya, com “Promenade”, procedent del Museu de la Fundatie (Holanda) o una de les seves obres més emblemàtiques, “Consuelo”, pertanyent a una col·lecció privada russa.

Altres obres icòniques presents a la mostra són: “Tiovivo en la feria”, de la col·lecció del Museu Nacional Reina Sofia – que no s’exposava a Barcelona des de l’any 1953, o “Paradís”, propietat d’una galeria de Nova York; i “La Colla”, un retrat col·lectiu de la generació del món cultural de la Barcelona de posguerra, que habitualment no exposa el Museu Nacional d’Art de Catalunya.

L’exposició reuneix també fotografies i documentació inèdita de l’artista i el seu cercle, així com articles de premsa de l’època, en els quals es comenten exposicions i altres qüestions relatives a l’obra i a la pintora. Aquests materials permeten contextualitzar més clarament les circumstàncies de la producció de l’obra, a fi de traçar un itinerari complet per la seva trajectòria vital i artística. Un aspecte destacat és l’exhibició de totes les obres literàries il·lustrades per l’artista, una faceta força desconeguda.

Al voltant de la mostra s’han organitzat una sèrie d’activitats, entre les quals destaquen visites comentades, visites dinamitzades per a escolars, tallers familiars i taula rodones, així com la presentació del catàleg de l’exposició, el 3 de febrer de 2018. L’exposició estarà oberta al públic fins al 2 d’abril del 2018.

Olga Sacharoff (Tbilisi 1881- Barcelona 1967) va estudiar Belles Arts, i ben aviat es va traslladar a París, al barri de Montparnasse, on va exposar la seva obra als principals salons d’avantguarda. Casada amb el pintor i fotògraf Otho Lloyd, va establir lligams amb els cercles artístics del París de primers de segle. Amb motiu de les dues guerres mundials, va fer estades a Tossa de Mar, des d’on va promoure aquesta destinació com a lloc de trobada de molts artistes d’avantguarda. S’instal·la definitivament a Barcelona l’any 1940 – al barri del Putxet -, on continua la seva trajectòria artística i participa de manera activa en la vida cultural de la ciutat.

Artísticament, va utilitzar tota mena de tècniques, (oli, aquarel·la, pastel, collage o aiguafort), i diversos gèneres i temàtiques com bodegons, paisatges, quadres de flors, escenes quotidianes i retrats. També va il·lustrar obres literàries, com el llibre de Clementina Arderiu Sempre i ara.

La seva obra s’ha exposat, entre altres ciutats, a París, Londres i Nova York. A Barcelona, l’any 1953 es va fer una exposició retrospectiva de la seva obra; i posteriorment, l’any 1994, una exposició antològica, comissariada per Maria Lluïsa Borràs i Mariette Llorens Artigas, a la Pedrera. Des d’aleshores ençà, no s’hi ha dedicat cap altre mostra de caràcter individual de la seva trajectòria a Catalunya.

L’Any Sacharoff, impulsat pel Departament de Cultura, està comissariat per Elina Norandi i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, la Xarxa de Museus d’Art, la Universitat de Barcelona i l’Escola Superior de Disseny i Art Llotja.

El Departament de Cultura ha creat un web dedicat a la commemoració, anyolgasacharoff.cat, on es pot trobar la programació permanentment actualitzada, així com informació sobre la pintora, imatges de la seva obra i d’altres recursos informatius i didàctics. Barcelona i Girona, ciutats on la pintora va establir forts lligams, centren els actes commemoratius de l’Any Sacharoff, i hi ha programades una trentena d’activitats durant els propers mesos, entre exposicions, xerrades, conferències i clubs de lectura per divulgar la importància de la seva obra.

L’Any Sacharoff vol donar a conèixer una artista que no ha estat prou coneguda ni reconeguda a casa nostra, que va establir forts lligams amb cercles artístics i intel·lectuals de la postguerra, i que va esdevenir una figura destacada dels llenguatges artístics del segle passat.

Arxius adjunts:

Dossier de premsa