Girona, 15 de juliol de 2016

. El Museu d’Art de Girona ha inaugurat aquest matí l’exposició “Avui toca el Prado” organitzada conjuntament amb el Museo Nacional del Prado amb el patrocini de la Fundación Axa i la col∙laboració de la Fundación ONCE.

. La mostra, amb molt bona acollida per la crítica nacional i internacional, va ser presentada al Museo del Prado i ja ha itinerant a Palma de Mallorca.

. Girona ha estat la capital escollida com a segona seu i properament es podrà visitar a Donostia, Vigo, València i Sevilla.

L’accessibilitat a les institucions museístiques és un repte per explorar encara avui en ple segle XXI. L’experiència estètica davant de l’obra d’art es pot enfocar des de diverses perspectives i així ho demostren nous projectes que trenquen les barreres del que és convencional i apropen l’art de manera universal a tothom. L’exposició Avui toca el Prado, que ara arriba a Girona capitanejada per la pinacoteca madrilenya, proposa una forma diferent de percebre l’art a través del tacte; una relació sovint només establerta a partir d’escultures o objectes i molt poc explorada a través de les textures d’una pintura.

Amb un total de set reproduccions 3D d’una selecció de les obres més significatives del Museo Nacional del Prado, s’ofereix l’oportunitat a les persones amb dificultat visual de participar d’aquesta experiència estètica o bé experimentar com “es veu sense veure” una obra mitjançant unes ulleres opaques. El projecte s’emmarca en la línia de treball de responsabilitat social corporativa dels museus i institucions culturals i ha obtingut un gran reconeixement per part de la crítica nacional i internacional.

Noli me tangere, de Correggio, La Gioconda o Mona Lisa, del Taller de Leonardo da Vinci, La farga de Vulcà, de Diego Velázquez, El caballer de la mà al pit, del Greco, Bodegó amb carxofes, flors i recipients de vidre, de Juan van de Hamen o El para‐sol, de Francisco de Goya, són les obres que podrem tocar, palpar i descobrir al md’A. A més, amb motiu de l’estrena de l’exposició a Girona, s’ha reproduït per l’ocasió l’obra de Santiago Rusiñol, Girona (IV), 1915 conservada al fons del md’A i que actualment es troba exposada en la mostra monogràfica dedicada a l’artista. Les reproduccions han estat desenvolupades amb la col∙laboració de professionals amb discapacitat visuals i permeten percebre la realitat de la pintura representada per i, alhora, recrear‐la mentalment.