Inaugurada la renovació museogràfica del Retaule de Sant Feliu (1504-1520)

El Museu d’Art de Girona ha inaugurat avui la remodelació de les sales 9 i 10 de l’exposició permanent dedicades al retaule de Sant Feliu de Girona (1504-1520). L’acte ha comptat amb la presència de Mons. Francesc Pardo, bisbe de Girona; el sr. Albert Piñeira, vicepresident segon de la Diputació de la Girona, el sr. Carles Ribas, regidor de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Girona i el sr. Josep Manuel Rueda, director de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural, entre altres autoritats i amics.

La nova museografia fa més accessible les sales, i millora la presentació i la comprensió d’una obra monumental que va ser desmuntada i fragmentada l’any 1936. La primera sala està dedicada a exposar les parts més destacades del retaule: les 8 taules del sotabanc, pintades per Pere de Fontaines i únics testimonis conservats de tota la producció d’aquest artista; les 6 taules pintades per Joan de Burgunya, i una selecció de talles de diferents formats que ornaven els pilars del retaule així com alguns fragments de les traceries del moble. Com a novetat s’hi incorporen nous fragments: els dos plafons tallats que ornaven el final del guardapols dels laterals, algunes escultures més i un petit conjunt de pinacles i espigues que coronaven l’obra. Totes les peces s’han restaurat de nou i permeten comprendre millor que tota la sala es dedica a un sol conjunt, si bé amb solucions plàstiques diferents.

Una de les millores expositives més destacades és l’audiovisual “El retaule de l’església de sant Feliu de Girona” que es mostra a la següent sala i explica el procés de construcció de l’obra. Ens introdueix en aquesta apassionant història, un personatge que passeja per la Girona del 1520 i entra a l’església de Sant Feliu, il·lusionat, per veure finalment acabat el retaule major de l’església en la construcció del qual hi ha participat en tant que mestre artesà. A partir d’aquí, el visitant reviurà tot el complex procés de construcció d’un dels retaules més monumentals de Catalunya i resseguirà, a través d’un esquema evolutiu, com es va anar construint: des de la traça o dibuix preliminar, fins a tota la talla de fusta, el daurat i policromat de tot el moble o la realització de les taules pintades. Aquestes darreres, i especialment les pintades per Joan de Burgunya que expliquen el martiri de sant Feliu, constitueixen un dels millors exemples de pintura catalana del cinc-cents.

L’execució del retaule de sant Feliu es va prolongar durant setze anys, i hi van treballar diferents artífexs: Joan Dartrica (1504) va fer-ne l’obra de fusta i la talla decorativa o traceria; la imatgeria es va encarregar a Joan d’Aragó (1505), Pere Coll i Pedro Robredo (1507); i el daurat i la pintura van ser executats per Pere de Fontaines (1515) i Joan de Burgunya (1518), que va finalitzar l’obra el 1520. Cadascun d’ells va aportar el seu estil personal, les seves influències i els seus coneixements tècnics.

El retaule va esdevenir un grandiós conjunt de prop de 15 metres d’alçària i 11 metres d’amplada i un dels millors exemples de la transició de l’estil gòtic cap a les noves fórmules del Renaixement. Es va mantenir, presidint l’absis de l’església de Sant Feliu, fins a l’inici de la Guerra Civil Espanyola. L’any 1936 es va desmuntar i guardar a la catedral de Girona, fragmentat. L’any 1943 es va reconstruir un nou retaule per a l’església de Sant Feliu en el qual s’aprofitaven parts de l’antic: diversos fragments dels laterals o guardapols, les figures de l’apostolat i la imatge de la Mare de Déu. La resta ha acabat conservant-se, i en bona part exposat, al Museu d’Art de Girona.

A més, per primera vegada, es pot veure virtualment una imatge única: el retaule sencer en el seu lloc d’origen, una imatge impossible des del 1936. La recreació de l’obra ha estat realitzada per Burzon Comenge a partir de les poques fotografies que es conserven del retaule, en blanc i negre i anteriors al 1936, i de les parts i fragments que es conserven a l’església de Sant Feliu i al Museu d’Art. L’audiovisual té una durada de 4,30 minuts i està disponible en català, castellà anglès i francès.

Finalment, cal destacar de la intervenció de millora, el sanejament dels murs i la construcció d’una tarima alçada que permet salvar els graons d’accés, fent ara practicable l’espai per a tots els públics.

Nota de premsa

Dossier de premsa