Inaugurada l’exposició “70’s-90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual. Fons d’Art del diari AVUI”

 

Girona, 24 de juliol de 2019

El Museu d’Art de Girona rellegeix al Fons d’art del diari AVUI

70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual és la proposta expositiva elaborada per la crítica d’art i comissaria Pilar Parcerisas a partir de l’extens i ric Fons d’art del diari Avui

  • L’exposició dibuixa l’itinerari de les arts a Catalunya des dels anys 1970 als 1990, des de l’abandonament de l’informalisme en favor de l’abstracció i el trànsit, sense solució de continuïtat, cap a l’art conceptual, amb una selecció de 60 obres dels artistes més representatius del període.
  • El Fons d’art del diari Avui aglutina prop de 600 obres, donació dels propis artistes per recolzar i donar suport el projecte del diari Avui, el primer rotatiu en català, publicat a partir del 1976. A la dècada dels 90 els fons es van ampliar amb noves aportacions. El Fons va ser adquirit l’any 2011 per la Generalitat de Catalunya, es va dipositar al Museu d’Art de Girona i es custodia avui en espais del monestir de Vilabertran.
  • L’exposició que es presenta ara vol ser la primera d’una successió de propostes expositives que permetin mostrar la diversitat i riquesa del fons AVUI, un dels conjunts més significatius d’art català de la segona meitat del segle XX.

 

 70’s- 90. D’una certa abstracció a l’art conceptual

El Museu d’Art de Girona vol donar nova llum i visibilitat al ric i variat Fons d’art del diari AVUI, un dels més complets i coherents conjunts d’art català de la segona meitat del segle XX. Davant la impossibilitat de realitzar una mostra exhaustiva de tots el fons, amb 580 obres, el museu es proposa impulsar diferents lectures que, en una successió de propostes expositives, permetin d’una banda mostrar el fons, de mica en mica, però també oferir discursos enriquidors des de diferent perspectives i mirades curatorials.

La primera d’aquestes exposicions  s’ha confiat a la historiadora i crítica d’art Pilar Parcerisas, qui, a banda de haver estat crítica d’art del diari,  va coordinar i impulsar l’ampliació del fons d’art de l’AVUI des del 1994, moment en què s’hi van incorporar noves donacions de creadors més joves.

La proposta expositiva de Parcerisas dibuixa l’itinerari de les arts a Catalunya des dels anys 1970 als 1990, des de l’abandonament de l’informalisme en favor de l’abstracció i el trànsit, sense solució de continuïtat, cap a l’art conceptual. A banda, la seva selecció fa confluir en una sola exposició els noms més significatius de l’art català d’aquest període.

En la mostra s’hi podran veure obres de:

Francesc Abad · Pic Adrian· Carme Aguadé · Sergi Aguilar · Andreu Alfaro · Enric Ansesa · Erwin Bechtold · Alfons Borrell· Joan Brossa · Francesc Català-Roca · Jordi Cerdà · Joaquim Chancho· Joan Claret · Maria Teresa Codina · Albert Coma Estadella.· Montserrat Costa · Eulàlia · Benet Ferrer · Ferran García Sevilla· Grup de Treball · Joan Hernández Pljuan · Josep Iglesias del Marquet · Fernando Megías · Antoni Miralda · Fina Miralles · Joan Miró · Antoni Muntadas · Josep Niebla · Jordi Pablo· Carles Pazos · lago Pericot · Jordi Pericot · Josep Ponsatí · Carles Pujol · Joan Rabascall · Albert Ràfols-Casamada · Àngels Ribé · Agustí Roqué · Benet Rosell · Enric Satué · Salvador Saura · Rosa Siré · Goncal Sobré · Antoni Tàpies · Torres Monsó· Lluís Utrilla · Manel Vals · Joan Vila-Grau · Joan-Pere Viladecans · Jaume Xifra · José Maria Yturralde

L’exposició proposa un passeig sintètic però gairebé complert per moments determinants de l’art contemporani a Catalunya, que mostra la diversitat i l’evolució de l’art català durant tres dècades, des dels anys setanta als anys noranta i que aporta una primera lectura per a redescobrir la riquesa d’un fons, el del diari AVUI,  que ha esdevingut testimoni d’una època.

D’altra banda, l’exposició s’esdevé en un moment en què a la ciutat de Girona s’està treballant en el projecte de museu d’art contemporani i alhora coincideix amb un interès generalitzat per part de les institucions museístiques catalanes cap a l’art català de la segona meitat del segle XX, poc present en les col·leccions públiques. Alhora, la proposta també ha servit per condicionar les obres, reubicar-les en nous magatzems interns i externs del Museu i donar-los-hi nova visibilitat en exposicions temporals pròpies o de tercers, o incorporar-les a l’actual i futures exposicions permanents del Museu d’Art de Girona.

 

El Fons d’art del diari AVUI

L ’any 2011, i després de la fallida de l’empresa Premsa Catalana S.A, editora del rotatiu, la Generalitat de Catalunya va fer aposta per adquirir les 604 obres que constituïen aleshores el fons d’art del diari. Amb l’adquisició s’evitava la disgregació d’una col·lecció significativa històrica i artísticament i també una possible exportació d’obres fora de Catalunya.

El Fons és va configurar a partir de la donació d’una obra per part del artistes com a suport a l’edició del primer diari en català, a la dècada de 1970. El diari Avui, el primer rotatiu en català després de la dictadura franquista, va rebre el suport de bona part de la societat catalana i també dels artistes que van respondre a una crida prèvia del mateix diari per fer donació d’una obra i contribuir a fiançar l’empresa.

Quan el  23 d’abril de 1976 sortia el primer número del diari AVUI, el fons d’art ja comptava amb un bon nombre d’obres, exposades el gener de 1976 a la Fundació Miró de Barcelona, amb el suggeridor títol d’“Un poble es fa el seu diari”.

En la dècada dels anys 1990 els fons es va ampliar amb 69 noves donacions, sota l’assessorament artístic de Pilar Parcerisas. Aquestes noves incorporacions es van exhibir conjuntament amb una selecció de les anteriors en una àmplia mostra al CCCB el setembre de 1994.

La totalitat del fons, des del 1991, es va dipositar al monestir de Vilabertran, on s’anaven exposant rotativament fins el 2004. Amb la fallida del diari, les obres van quedar custodiades en magatzems del monestir, i finalment van ser adquirides per la Generalitat de Catalunya.

Desprès de l’adquisició, el fons es va dividir en dos grans blocs. Un primer el constituïren els 24 originals de portades encarregades pel diari durant vint anys a diversos artistes catalans. Tot aquest conjunt es va dipositar al Museu d’Història de Catalunya, que aquell mateix any de 2011 va dedicar-hi una mostra que relacionava els originals amb les portades del diari editades i feia èmfasi en la vessant més històrica del diari. La resta d’obres, el gruix principal, es van dipositar al Museu d’Art de Girona, amb la voluntat de reforçar la col·lecció amb obres d’art contemporani.

Acte d’inauguració

La inauguració de l’exposició ha comptat amb la presència de Manuel Rueda, director de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural; Carme Renedo, directora de serveis territorials de cultura a Girona; Joaquim Vidal director del grup Hermes Comunicació; Núria Iceta, membre del CONCA. En finalitzar els parlaments, en els quals s’ha destacat la rellevància del fons d’art del diari AVUI en tant que testimoni d’una època, la comissària de la mostra, Pilar Parcerisas, ha conduït una visita per les sales.

Dossier de premsa

 

 

Entrades Newsletter Contacte

A Decrease font size. A Reset font size. A Increase font size.