Ja disponible el catàleg de l’exposició ADAG

Dimecres 27 de setembre va tenir lloc al Museu d’Art de Girona un acte obert al públic en què, d’una banda, es va presentar el catàleg de l’exposició ADAG. Autoorganització, lluita simbòlica i pràctica social i, de l’altra, la celebració de la taula rodona “L’ADAG, des de dins i des de fora”.

La presentació va comptar amb intervencions de Carme Clusellas, directora del Museu d’Art, Francesc Ten, director dels serveis territorials del Departament de Cultura de la Generalitat a Girona, i Narcís Selles, comissari de l’exposició i autor dels textos del catàleg.

La publicació tracta en un primer apartat la recepció que ha tingut l’experiència de l’ADAG des de l’aparició del llibre Art, política i societat en la derogació del franquisme. L’Assemblea Democràtica d’Artistes de Girona (1999) en publicacions, exposicions i iniciatives diverses. La part central estudia els precedents i genealogies del col·lectiu en l’àmbit local, nacional i internacional, així com les bases teòriques, estètiques i ideològiques del grup gironí i les diverses manifestacions i propostes artístiques que va organitzar i impulsar. L’assaig interrelaciona la pràctica de l’ADAG amb les dinàmiques socials i polítiques que van marcar el procés de transició de la dictadura cap a unes noves institucionalitats notablement condicionades per les estructures de poder franquista.

El catàleg inclou nombrosa documentació hemerogràfica i arxivística, molta d’ella inèdita, i el recull de l’obra gràfica i textual que va produir l’Assemblea. La segona part de l’acte va constar d’una taula rodona amb la participació d’Enric Ansesa, Lluís Bosch Martí, Maria Crehuet i Jaume Fàbrega, exmembres de l’ADAG, i de l’artista Manel Bayo, d’una generació posterior. El crític d’art Eudald Camps hi va exercir de moderador. Val la pena remarcar que tant Bayo com Camps van participar en la fundació del col·lectiu Nova ADAG, que vindicava la memòria de l’històric grup gironí.

La organització de l’acte va ser conjunta, pe part del Museu d’Art, el Diari de Girona i l’Associació Amics del Museu d’Art de Girona.