Primeres impressions. Xilografies gironines s. XVII-XX

Autors: Marina Garcia, Enric Mirambell, Francesc Fontbona, Antoni Serés, Pep Vila.

Catàleg de l’exposició que acull el Museu d’Art de Girona del 24 d’octubre de 2015 al 4 d’abril de 2016, que mostra la col·lecció de matrius xilogràfiques procedent del fons de l’antiga impremta Carreras (1860-1952), un dels fons d’aquestes característiques més important d’Europa que es conserva avui al museu. En el marc del 125è aniversari del naixement del folklorista Joan Amades, l’autor del conegut llibre de bibliòfil Xilografies gironines, l’exposició permet veure en un mateix espai les matrius xilogràfiques originals al costat de les corresponents estampacions.

Ressenya: Es tracta d’ una aproximació a la collecció de matrius xilogràfiques del fons de l’antiga Impremta Carreras (1860-1952).  Els textos d’ Enric Mirambell, cronista oficial de la ciutat de Girona; Francesc Fontbona, Antoni Serés, responsable de l’Arxiu Amades; el filòleg Pep Vila i Marina Garcia, comissària de la mostra, posen en valor el fons i l’apropen al públic menys avesat al món del gravat, sovint menystingut i desconegut enfront d’altres tècniques artístiques.

Un recorregut històric i temàtic que aborda els temes més destacats al voltant de la impremta i l’ús de les imatges tant en la fe, com en l’oci i la vida quotidiana a través d’una de les col·leccions de matrius xilogràfiques més importants d’Europa la de l’antiga impremta gironina Tipografia Carreras, amb més de 2100 peces i que, l’any 1986, va ser adquirida  per la Diputació de Girona.

La família Carreras comprèn quatre generacions d’impressors que des del 1860 fins al 1952 treballaren ininterrompudament a la ciutat de Girona. La seva activitat es va iniciar amb l’adquisició de la impremta de Melitó Suñer, la qual, al seu torn, havia incorporat material de les dues principals branques d’impressors gironins del segle XVIII: els Bro i els Oliva.

El traspàs de materials d’antigues impremtes era usual entre els impressors. Al llarg de gairebé cent anys d’activitat i en sis emplaçaments diferents dins la mateixa ciutat de Girona (c. Ballesteries, c. de la Força, Pujada de Sant Martí, c. Ciutadans, c. Nou i Carretera de Barcelona) el fons de xilografies de la Tipografia Carreras es va mantenir íntegre com a material de treball fins al tancament de l’empresa.

La publicació esdevé un pretext per explorar transversalment la història de la impremta a la ciutat de Girona i l’ús de la xilografia com a eina per excel·lència en la il∙lustració de llibres i documents quasi fins ben arribat el segle XX, malgrat la introducció de noves tècniques. El conjunt, extens i molt variat, és representatiu de la imatgeria popular catalana, que al llarg de tres-cents anys va il∙lustrar un ampli ventall de llibres, documents i estampes populars.

Marina Garcia Carbonell
Comissària de l’exposició