Retornen al Museu d’Art quatre figures del Calvari del mestre Bartomeu restaurades pel Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat

11873652_1688333481387145_472844744990113838_nLa intervenció ha estat finançada per l’Associació d’Amics del Museu d’Art de Girona i el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya

L’any 2014 ja s’havia dut a terme al CRBMC una mínima intervenció a la figura del Crist, i ara s’ha restaurat durant dos mesos tot el conjunt escultòric

El conjunt del Calvari l’integren cinc escultures que representen Crist, els dos lladres, Sant Joan i la Verge. Datades al segle XIII, la seva autoria és polèmica, si bé hi ha qui l’atribueix al mestre Bartomeu o al seu taller. Procedeixen del cementiri de la catedral de Girona, però actualment formen part del discurs del Museu d’Art de Girona.

En aquesta ocasió, s’han intervingut les figures dels dos lladres, Sant Joan i la Verge, ja que el Crist s’havia restaurat amb anterioritat, l’any 2014, també al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya. Aquesta intervenció ha estat realitzada amb el suport dels Amics del Museu d’Art que cada any costegen la intervenció d’una obra del Museu.

Les talles, de pedra nummulítica policromada i daurada, son d’una gran qualitat, i amb elements estilístics propis tant del romànic com del gòtic. Les quatre escultures s’havien restaurat amb anterioritat, segons uns criteris, materials i metodologies que actualment estan en desús, i que havien comportat l’agreujament de certes alteracions que comprometien l’estabilitat de les talles. De les nombroses alteracions destaca la presència de morters de reparació i reintegració inadequats, que havien originat eflorescències salines i creat fissures i esquerdes sobre el suport.  Per altra banda, dues de les talles comptaven amb perns metàl·lics de subjecció que s’estaven corroint, i que causaven l’esclat del suport en alguns punts i problemes d’estabilitat estructural. A més a més, cal destacar la presència d’algun tipus de vernís no identificat en les anàlisis, que s’havia aplicat per sobre de la brutícia acumulada, i que donava un to enfosquit i brut a tot el conjunt, emmascarava la brillantor de la dauradura i dificultava la neteja de les superfícies policromades.

El procés d’intervenció s’ha iniciat amb un estudi acurat de l’estat de conservació de les escultures, l’extracció i analítica de mostres i una anàlisi multiespectral amb llum natural, llum UV i rajos X.  Seguidament, s’han extret tots els morters inadequats o alterats i s’han substituït els perns metàl·lics per uns altres de nous, roscats i d’acer inoxidable. Amb aquest procediment s’han pogut corregir les deformacions i la inestabilitat que presentaven les figures. Les superfícies pictòriques s’han netejat amb solucions aquoses tamponades.

La intervenció ha finalitzat amb la reintegració d’esquerdes i petites pèrdues amb morter de calç i el retoc cromàtic puntual d’algunes pèrdues.