Com es pot dissenyar per a qui no pot veure-hi? Com pot el disseny gràfic, basat en una composició visual, arribar a les persones invidents? Com es troba el punt d’intercomunicació entre aquest col·lectiu i les persones vidents?

L’exposició “TOCA TOCAR. Dibuixos des de la ceguesa” que es presenta neix d’aquestes reflexions i de la voluntat d’implicar-hi les persones invidents, així com de trobar-hi respostes.

Amb aquesta idea, es va dur a terme un taller de dibuix adaptat a persones cegues. L’activitat, coorganitzada per l’ONCE i el Museu d’Art de Girona, va tenir lloc el 17 de gener de 2019 a la seu de l’ONCE a Girona i hi van participar 7 persones. El repte plantejat als participants era que dibuixessin diferents objectes de la vida quotidiana en els quals el disseny és present.

El procés i el resultat de l’experiència és el que la mostra vol posar en valor. Els dibuixos, que també es recullen en el catàleg de l’exposició, són el testimoni de la capacitat expressiva dels seus autors, però també d‘una experiència enriquidora i socialitzadora que ara es vol compartir.

El projecte expositiu és fruit del treball de final dels estudis de grau en Disseny Gràfic de Genís Ibanco (ESDAP, Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya, Olot). Aquest treball ha estat recentment reconegut amb un accèssit en els Premis Gaudeamus del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic i ha estat seleccionat per als premis Laus de l’ADG-FAD.

Una producció del Museu d’Art de Girona, amb la col·laboració de ONCE

______________________

Aquest projecte sorgeix d’una reflexió i un repte personal. El camp del disseny gràfic normalment es basa en els conceptes relatius a l’àmbit visual i la meva pregunta inicial que em va portar tractar un tema per gent invident va ser; Com podria dissenyar per gent que no pot veure? Arran d’aquesta pregunta, sorgeix aquest plantejament del projecte que s’acaba amb la ideació d’una exposició per gent amb ceguesa. L’eix principal d’aquesta exposició és el dibuix com a expressió per aquest col·lectiu.

Genís Ibanco, comissari

Una exposició de dibuix de i per a invidents

El disseny i presentació museogràfica de l’exposició ha esdevingut també un exercici d’aprenentatge mutu, entre els participants del curs, els dissenyadors i el mateix Museu d’Art, per conceptualitzar una exposició totalment accessible per a invidents, en la qual ells son els protagonistes i que, a més, posa en situació similar als visitants de la mostra, que poden assajar el dibuix a ulls clucs, o recórrer l’exposició a cegues.

Així, les cartel·les s’han fet en braïlle. Cadascuna d’elles disposa d’un codi QR que permet escoltar un àudio amb les explicacions bé del comissari de l’exposició bé d’algun dels participants. L’espai expositiu s’ha adaptat amb guies encaminadores que permetin orientar en tot moment la circulació per la sala als visitants invidents.

Una exposició singular en la qual s’ha buscat assolir el màxim d’accessibilitat per a invidents, però també sensibilitzar els visitants i reflexionar sobre com hem de fer, des del museus, exposicions inclusives i accessibles.

Els textos de paret són volgudament blancs, es confonen amb el propi color de la paret. Es tracta d’un exercici que pretén posar a prova els visitants vidents i que puguin empatitzar amb els diferents graus de problemàtiques de visió dels invidents.

Catàleg

El 17 de gener de 2019 el Museu d’Art de Girona i ONCE Girona van organitzar un taller de dibuix per a persones cegues. El Museu d’Art presenta ara una exposició, comissariada per Genís Ibanco, del 15 de juny al 29 de setembre de 2019, mostrant els resultats del taller. El catàleg recull una selecció dels dibuixos resultants. El podeu trobar a la botiga del museu

Dossier de premsa