El Museu d’Art de Girona presenta les restauracions de dues obres escultòriques del segle XIII atribuïdes al cercle del Mestre Bartomeu

El Museu d’Art de Girona va presentar ahir les restauracions de dues obres escultòriques d’entre el segle XIII i XIV atribuïdes al cercle del Mestre Bartomeu, que va treballar a la ciutat durant els anys 1270 i 1290. Es tracta del Crist crucificat que forma part del conjunt de la Crucifixió procedent de la porta del cementiri de la Catedral de Girona, i del Timpà del Calvari de l’hospital dels Capellans de Girona, dos exemples clars de l’estil de transició del romànic al gòtic.

Els treballs han permès posar en valor la policromia de les obres i reintegrar i consolidar els materials malmesos. Totes dues obres s’exposen al museu. La Sala 5 del Museu d’Art de Girona exposa el conjunt del calvari, format pel Crist clavat a la creu -la peça restaurada-, Sant Joan, la verge Maria i els dos lladres. El conjunt escultòric està fet amb pedra de Girona, tallada i policromada. Pel que fa al seu estat de conservació, la peça s’havia degrat de forma que havia perdut volums, per culpa d’agressions externes. El peu esquerra havia quedat partit en dues parts però els fragments s’havien conservat i es van poder recuperar i adherir de nou. Els treballs s’han fet des del Centre de Restauració de Béns i Immobles de Catalunya a començaments d’aquest any de la mà del restaurador Oriol Bonjoch.

La segona peça és l’anomenat Calvari del Timpà de la capella de l’Hospital dels Clergues de Girona. Es tracta d’un alt relleu tallat en tres peces que unides formen un semicercle a mode de timpà. En ell, s’hi representa el Calvari format per Jesucrist al centre, crucificat i amb els ulls tancats i el cap inclinat cap a la dreta, la verge Maria, a la dreta amb actitud de lamentació i Sant Joan a l’esquerra. La intervenció ha consistit en una neteja del conjunt mitjançant una resina d’intercanvi iònic de l’anvers a les zones policromades i amb apòsits amb polpa de paper als laterals i revers.

La presentació va anar a càrrec de la presidenta dels Amics del Museu d’Art, Lluïsa Faxedas; la directora del Museu d’Art, Carme Clusellas, els restauradors, Pere Rovira i Àngels Solé.