Retaule-de-Púbol

La restauració del retaule de Sant Pere de Púbol es va fer l’any 2002 amb motiu de l’exposició “Bernat Martorell i la tardor del gòtic català”, com a commemoració del 550 aniversari de la mort del cèlebre pintor català.

El retaule és obra del segle XV, realitzat pels volts de 1437, i fou encarregat pel senyor de Púbol, Bernat de Corbera, amb destinació a l’altar major de l’església del seu poble. El retaule es conserva complet, exceptuant el guardapols i el tabernacle. En les escenes laterals es narra la vida i el martiri de Sant Pere, que es troba representat “en càtedra” a la taula central. Al costat de la figura principal del sant, Martorell pintà els donants, agenollats i en actitud de pregària: el cavaller Bernat de Corbera, la seva esposa Margarida de Campllong i el seu fill, Francesc de Corbera.

En la restauració practicada es va seguir un criteri conservador, encarat a aconseguir una visió unitària del retaule, i per això va caldre homogeneïtzar totes les restauracions anteriors i així poder realitzar una lectura i una interpretació més precisa de l’obra.

En la publicació monogràfica editada pel Museu d’Art es detallen les diverses restauracions detectades, corresponents a períodes diferents de la història, així com els processos de restauració duts a terme i les analítiques dels pigments i altres materials presents en l’obra.

Enllaç de la revista “Rescat” que parla sobre el Retaule de Púbol